וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכלב לא מצליח לעלות במדרגות? זה מה שאתם צריכים לעשות

רוני סבן, מרכז HYDRA

6.1.2019 / 8:17

איך תדעו אם גם הכלב שלכם סובל מהסיבה השכיחה ביותר לכאבים כרוניים? וחשוב יותר - מה ניתן לעשות כעת? לרוני סבן, המנהלת מרכז שיקום לכלבים באמצעות הידרותרפיה ופיזיותרפיה, יש את הפתרונות - ולא כולם קונבנציונליים

כשאנשים שואלים אותי במה אני עוסקת ואני עונה "הידרותרפיה לכלבים", הם תמיד מופתעים מהתשובה. "לכלבים?" הם תוהים. כן, לכלבים. "אבל בשביל מה?" ואז אני מסבירה, והשואלים תמיד נדהמים לגלות עד כמה עולם הכלבים מקביל לעולם שלנו, בני האדם. ארטריטיס (דלקת מפרקים) היא מצב רפואי שימחיש זאת היטב, שכן הוא נפוץ אצל כלבים כמו אצל בני האדם. כל כך נפוץ, למעשה, עד שמדובר בסיבה השכיחה ביותר לכאבים כרוניים בכלבים (אחד מכל חמישה כלבים יסבול ממנה) - והיא עלולה להופיע אצל כלבים מגזעים שונים, מגילאים שונים, ומסיבות שונות.

חשוב לזכור כי ישנם מספר גורמים להתפתות דלקות פרקים ועל כן ישנם סוגים שונים של ארטריטיס: אוסטיאוארטריטיס, דלקת פרקים ניוונית, הוא הסוג הנפוץ ביותר שנראה אצל כלבים מבוגרים. מדובר במחלה כרונית ובלתי הפיכה, שהיא למעשה תוצאה של שחיקת הסחוס במפרק; אך ישנן בין היתר גם דלקת פרקים זיהומית (דלקת והתנוונות של מפרק / מפרקים שנגרמו על ידי זיהום) ודלקת פרקים ראומטית (כאשר המערכת החיסונית תוקפת את מפרקי הגוף). המפרקים שלרוב נפגעים הם מפרקי הירך, הברכיים, המרפקים והגב תחתון.

אז איך נדע האם הכלב שלנו סובל מאחת הדלקות הללו? לפעמים שינויים עדינים בתנועה - נניח, קושי לעלות במדרגות או במעבר מרביצה לעמידה - יכולים להיות סימנים מקדימים לאוסטיאוארטריטיס. כמו כן, גם צליעה או העדפת רגל אחת או יותר על פני האחרות, נוקשות/איטיות כאשר הכלב קם מרביצה, חוסר רצון לצאת לטיול, לשחק או לפעילויות שבעבר נהנה מהם, קושי לעלות למיטה או לספה, חוסר רצון או יכולת לקפוץ, התנשפות מוגברת וירידה בסיבולת ושינה מרובה יכולות להצביע על בעיה. הסימנים לדלקות פרקים בשלב מתקדם יותר כוללים חוסר מנוחה, התנשפות וסימנים של כאב או סטרס, יללות בזמן תנועה, חוסר תיאבון, עייפות, מפרקים נפוחים ואובדן מסת שריר הנראה לעין. יש לציין כי לעתים הכלב לא יראה סימנים ברורים שהוא סובל מכאב, לפחות לא בהתחלה, ולכן חשוב להיות ערניים לסימפטומים ההתחלתיים.

התערבות מוקדמת במקרים של דלקות פרקים היא קריטית להאטת תהליך המחלה ושיפור איכות החיים של הכלב, ולכן ישנה גם חשיבות גדולה למניעה לפני שהכלב מראה סימנים קליניים, לצד שלילת בעיה רפואית אחרת, כמובן. אם מדובר בכלב מבוגר הסובל מדלקות פרקים, הטיפול מתמקד בעיקר בהקלה על הכאבים הכרוניים, מניעת הידרדרויות נוספות ושיפור איכות החיים. ישנם מספר טיפולים שונים - חלקם קונבנציונליים, אך בעלי כלבים מבוגרים צריכים לשקול גם שיטות טיפול משלימות / אלטרנטיביות.

הגישה הרפואית הקונבנציונלית כוללת בעיקר מתן משכך כאבים אנטי דלקתי כלשהו, וכמו בכל תרופה - עלולות להיות תופעות לוואי מסוכנות, כך שיש להיוועץ עם הווטרינר המטפל לפני ובמהלך הטיפול. אשר לטיפולים משלימים, לבעלי הכלבים שניסו מתן תרופות אך לא ראו שיפור או לאלה שוויתרו מראש על תרופות (בשל העלויות או תופעות הלוואי הפוטנציאליות), חשוב לדעת שמרביתם לא פולשניים ויכולים להועיל מאוד. על אלה נמנים בין היתר הידרותרפיה, פיזיותרפיה, עיסויים, דיקור, טיפול בלייזר רך ועוד. שיטות אלה יכולות להביא לשינוי גדול עבור כלבים מבוגרים בכל מה שקשור לעידוד והגברת מוביליות ותנועה, הורדת דלקות והפחתת כאב וחוסר הנוחות שנגרמים בעקבות דלקת הפרקים. ישנם גם תוספי תזונה (כגון אומגה 3 וגולקוזמין + כונדריטין סולפט) המסייעים לשמור על בריאות המפרק ושיפור תפקודו.

בנוסף, הנה עוד מספר טיפים שכדאי לקחת בחשבון: שמירה על משקל הכלב, שכן גורם מרכזי לבעיות פרקים הוא משקל, וכאשר פעילות הכלב פוחתת הרי שישנה עליה במשקל, מה שמחריף את דלקות הפרקים (ככל שיש יותר עומס על המפרקים כך התסמינים יוחרפו גם כן). יש לדאוג לתזונה נכונה, מאוזנת ובריאה, כמו גם לפעילות גופנית כלשהי, גם אם אין מדובר בפעילות שדומה לזו שהכלב היה רגיל אליה כשהיה צעיר יותר. פעילות גופנית מתונה (לא ריצה או קפיצות, פעילות במים מומלצת מאוד) מסייעת בהפחתת התסמינים כמו גם בבניה ושימור של מסת השריר וגמישות ויציבות המפרקים. כמו כן, ישנם בשוק מוצרים רבים המסייעים לכלב המבוגר ובעליו, כגון רתמות המסייעות בהרמת הכלב, נעליים למניעת החלקה וכן הלאה.

למרכז השיקום שלנו מגיעים כלבים רבים בגילאים מבוגרים מאוד, המתקשים בתנועה, כאובים וכמעט ללא מסת שריר. אנו מציעים טיפולים שונים אשר מסייעים מאוד לשיפור איכות חייהם, בין היתר:

הידרותרפיה (טיפול במים)

פעילות עדינה המאפשרת לכלב לנוע ללא עומס על המפרקים ומסייעת בהפחתת כאב ודלקות, בעוד שהמים החמים מעודדים זרימת דם לשרירים ולרקמות סביב המפרקים ומפחיתים נוקשות. כלבים הסובלים מכאב ונוקשות בעקבות דלקות המפרקים מגלים שמחת חיים חדשה כאשר הם מבינים שהם יכולים ליהנות ולבצע פעילות גופנית ללא כאב. יתרונות נוספים של הידרותרפיה כוללים הגדלת טווחי תנועה, ובכך הגברה של פעולת המשאבה של הנוזל הסינוביאלי, המפחית רעלנים ומגביר חומרי הזנה לקפסולת המפרק, כמו גם הגברת זרימת הדם לרקמות הרכות סביב המפרק (מה שמסייע בשחרור שרירים, נוקשות וחוסר רצון לנוע). בקיצור, הידרותרפתיה משפרת את איכות החיים, ומאפשרת מעקב נוח יותר אחר התהליכים הניווניים.

לייזר רך

אנו מציעים טיפול חדשני באמצעות לייזר קר רפואי מקצועי אשר מסייע במגוון רב של מצבים רפואיים מהם המטופלים שלנו סובלים.K laser מסייע באיחוי וריפוי של רקמות רכות, ריפוי פצעים, הורדת דלקות, שיכוך כאבים, שיקום לפני ואחרי ניתוחים ועוד. הלייזר מסייע מאוד לכלבים הסובלים מבעיות פרקים, כמו גם בהורדת דלקות ושיכוך כאבים. הוא למעשה כלי לשיכוך כאבים ואנטי דלקתי טבעי ובעזרתו ניתן להפחית / להוריד בכלל את השימוש בכדורים למיניהם.

פיזיותרפיה

טיפול פיזיותרפיה לכלבים יכול לסייע ליכולת הריפוי של בעל החיים על ידי הפחתת כאב, דלקות, שיפור טווח התנועה של המפרקים וחיזוק השרירים. פיזיותרפיה לכלבים משלבת מספר טכניקות לטיפול, ביניהן טיפול תנועה (מהליכה בסיוע ועד למסלול מכשולים למטופלים בשלב מתקדם), טיפול ידני שאינו מערב מכשירים אלא עבודה עם הידיים, בניסיון להפעיל לחץ על רקמות שריר ולהפעיל מניפולציות במפרקים על מנת לשחרר נוקשות או כאבי פרקים וגם טיפול ברקמות רכות, ובו טכניקות עיסוי טכניקות שחרור מיופציאלי, במטרה לשחרר מתחים בתוך ובין רקמות רכות. טכניקות אלה יכולות להתבצע בסביבה היבשתית כמו גם בסביבת מים. טיפולי פיזיותרפיה לכלבים יכללו טכניקות טיפול ברקמות רכות, תנועתיות של המפרקים, תרגילי מתיחות וחיזוק, לימוד מחדש של התנועה, תרגילי שיווי משקל ופרופריוספציה, שימוש בגירוי חשמלי להפחתת כאב, סטימולציה של השרירים ועוד.

לאתר HYDRA, מרכז הידרותרפיה ושיקום לבעלי חיים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully