וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גור לך: המדריך שיעזור לכם לגדל גורי חתולים בריאים ושמחים

ד"ר דורית לוין

13.1.2019 / 21:26

באיזה גיל הם לומדים לאכול לבד, איך עוזרים לאלה שעדיין לא מסוגלים לעשות צרכים לבד ומתי צריך לקחת אותם לווטרינר בפעם הראשונה? גידול גורי חתולים קטנים יכול להיות משימה תובענית. מזל שיש לנו את המדריך של הווטרינר ד"ר דורית לוין לעזור לנו

דורית לוין. באדיבות המצולמת,
ד"ר דורית לוין עם חבר שהוא לא ממש גור חתולים, אבל גם לא ממש רחוק מזה/באדיבות המצולמת

אימצתם לביתכם גור חתולים חדש? מזל טוב! קיבלתם החלטה נכונה, וכעת אנסה לעזור לכם לגדל גור בריא וחיוני שיביא לבני הבית שמחה, גרגורים, פרצי אנרגיה, צחוקים, שריטות ונשיכות (בקטנה, אל דאגה).

קודם כל, יש להבדיל בין אימוץ גור חתולים שיודע לאכול בעצמו, לבין אחד צעיר יותר שעדיין לא מסוגל לאכול לבד. בדרך כלל, גורי חתולים מתחילים לאכול לבד בסביבות גיל 3-4 שבועות. אימוץ גור צעיר יותר מהווה משימה תובענית הרבה יותר. ואם אתם עדיין לא בטוחים בן כמה הגור שלכם, הנה מדריך קצר: על גורים בני יומיים-שלושה עדיין תהיה שארית של חבל הטבור, מחוברת לבטן; גורים עם עיניים סגורות, עצומות, הם בני פחות מ-10-14 יום; גורים עם אוזניים משוכות לאחור ולא זקופות הם בדרך כלל עד גיל שבועיים; אם אימצתם גור שעיניו פקוחות, אוזניו עומדות ויש לו שיניים קטנטנות וחדות בפה, סביר להניח שהוא מעל גיל שבועיים.

הגיל חשוב בעיקר בכל הנוגע לנושא הבא שלנו - האכלה. אם ננסה לתת לגור ללקק גבינה או שמנת והוא לא מצליח לאכול לבד, עלינו להאכילו מבקבוק. זה בדרך כלל יקרה עם גורים מתחת לגיל 3-4 שבועות, ובמקרה כזה יש להאכיל אותם כל שעתיים-שלושה ובהדרגה, כשהם גדלים, לעבור להאכלה אחת לארבע שעות. לגור ששוקל כ-100 גרם צריך לתת בארוחה כ-3 מ"ל, אם מאכילים כשמונה פעמים ביום, ולהגדיל את הכמות בהדרגה עם עלייתו במשקל.

ככלל, מוטב להאכיל מבקבוק קטן שקונים בחנויות לבעלי חיים ובפייתו חור קטן. יש להפוך את הבקבוק ולראות שהפורמולה מטפטפת לאיטה דרך הפיה, ולאחר מכן לראות ולהרגיש שהגור יונק ובולע את תחליף החלב, ושאנחנו לא מציפים את פיו עם חלב. אם הגור הפסיק לעשות תנועות יניקה לפני סיום הכמות, כדאי לעצור ולתת לו מנוחה. אם הוא עדיין עושה תנועות יניקה גם כשסיימנו עם המנה, לעומת זאת, ניתן להגדיל את הכמות. אם הגור לא עושה תנועות יניקה כלל, אפשר לגרות אותו לכך על ידי גירוד וליטוף גבו וראשו. ומה קורה אצל גור ללא רפלקס יניקה, כזה שלא מראה סימנים של יכולת לבלוע? כנראה שמצבו הבריאותי אינו תקין ויש לקחת אותו מיידית לווטרינר כדי שינסה לאושש אותו.

אשר לפורמולות ההאכלה, כדאי לקנות בחנויות לחיות מחמד אבקת תחליף חלב לגורי חתולים, ולקרוא היטב את הוראות המהילה והמלצות היצרן לגבי כמות האוכל שיש לתת בכל האכלה. אם לא הצלחתם להשיג פורמולה, אפשר להכין תחליף ביתי מיוגורט עתיר שומן מעורבב עם חלמון ביצה ומעט מים, כדי לדלל את התמיסה כך שתוכל לעבור דרך פיית הבקבוק. במקרי חירום ניתן להשתמש גם בתחליף חלב צמחי לתינוקות בריכוז כפול מהריכוז שמומלץ להכין לתינוקות. החלב שניתן לגור צריך להיות חמים ונעים למגע. אפשר לחממו על ידי הכנסת הבקבוק לקערת מים חמים, לא במיקרוגל, ולבדוק שהחלב חמים, לא חם מדי ולא קר מדי, על ידי הזלפת כמה טיפות על היד שלנו לפני האכלה. יש להאכיל כשהגור מונח על הבטן שלו והבקבוק בזווית של כ-45 מעלות כלפי מעלה. חשוב מאוד לא להאכיל גורים קטנים בחלב פרה - זה עלול לגרום לשלשולים.

ובמעבר חד, גורי חתולים צעירים לא מצליחים להפריש את הצרכים שלהם ללא גירוי. באופן טבעי החתולה האם מלקקת אותם בבטן ובאיזור פי הטבעת וכך מגרה אותם להפרשת צרכים. בהיעדר אם אנחנו אלה שצריכים לדמות את הפעולה הזו על ידי עיסוי הבטן, פי הטבעת ואיבר המין של הגור באמצעות צמר גפן ספוג במעט מים חמימים אחרי כל ארוחה.

לעניין הצרכים נחזור בהמשך. עוד קודם לכן, כדאי לסדר לגור סלסלה עם מגבות או שמיכה בה יוכל לישון. אם מדובר בגור קטן, כדאי שהמצע יהיה חמים - ניתן לשים בקבוק מים חמים עטוף במגבת מתחת למצעים (לא מים רותחים, כמובן, ואסור שהבקבוק יבוא במגע ישיר עם גוף החתול).

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

כעת נעבור לחתולים גדולים מגיל ארבעה שבועות - בדרך כלל, כאמור, הגיל בו גורים מסוגלים לאכול לבד. חשוב שקערת האוכל שלהם תהיה עם שפה נמוכה יחסית, ולצידה קערת מים. רכשו מזון יבש בחנות בעלי חיים ונסו להרגיל את הגור לאוכל יבש. תחילה יהיה עליכם להרטיב אותו מעט - או עם מים חמימים, או עם קצת גבינה או שמנת, או עם קצת אוכל חתולים רטוב, אך לא כדאי להתבסס אך ורק עליו.

מגיל צעיר יש ללמד את הגור לא לעלות על שולחן האוכל או על השיש במטבח, לגרש אותו בכל פעם שהוא מנסה לאכול מהאוכל שלנו ולהאכיל אותו אך ורק מהכלים שלו. רצוי לא לשים כמות שתספיק ליממה שלמה או למלא את הקערה בכל פעם שנגמר, אלא לתת כמות קצובה, כחופן, שלוש פעמים ביום.

אשר לצרכים - הכינו לגור ארגז ומלאו אותו בחול ייעודי, אותו ניתן למצוא בכל חנויות בעלי החיים, בשלל גרסאות שונות. אל דאגה, בדרך כלל הגור כבר יבין לבד לעשות את הצרכים בארגז.

רגע לפני סיום, נציין שגורים עלולים לסבול מפרעושים. עבור גורים בני פחות מחודשיים אין עדיין בשוק תכשירים בטוחים ויעילים - הדרך הכי טובה תהיה להוציא את הפרעושים באופן ידני או בעזרת מסרק כינים צפוף. מעל גיל חודשיים יש תכשירים יעילים שניתנים בטפטוף על העורף (ספוט און). אם הגור בריא, חיוני, אוכל, משחק, מציק ומצחיק ולא יוצא מהבית, אין צורך להביאו לווטרינר לפני גיל שלושה חודשים. גורים כאלה יש להתחיל לחסן בגיל שלושה חודשים - חיסון משולש או מרובע, עליו יש לחזור לפי פרוטוקול שייקבע על ידי הווטרינר. כמו כן יש לתת לגור טיפול נגד תולעים. אם מדובר בחתול שייצא מהבית בגיל מבוגר יותר, יש לחסן נגד כלבת.

אם אפשר, מומלץ לגדל את החתול בבית מבלי שיצא החוצה לעולם הגדול. כך נשמור על חיים יותר ארוכים ויותר בריאים לחתול וכך גם נשמור על חיים יותר ארוכים לציפורים ולזוחלים שבסביבה. לחתול שחי רק בבית צריך לספק סביבה עשירה במשחקים, גירויים, מתקנים לגירוד ציפורניים ולנסות להפעיל אותו ולשחק איתו. שיהיה לכם גידול כיפי, מעניין ומספק! הגור כבר ישיב לכם תודה בדמות המון אהבה וגרגורים. בינינו, אי אפשר לבקש יותר מזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully