וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חייו של א' השתנו - והוא לא היחיד: הכלבים שמטפלים בבני אדם

23.7.2020 / 8:41

א' לא הסכים ללכת לבית הספר מסיבות פיזיות ונפשיות, אבל אחרי שפגש את הכלב בילי הוא גילה תעצומות נפש וחולל מפנה בחייו. מהי כלבנות טיפולית, למי היא מיועדת וכיצד היא מסייעת לרבים מאיתנו? אסף ברלר, המתמחה בתחום, עם התשובות

כלב נותן יד לבעליו. ShutterStock
"ישנה כלבנות טיפולית שפונה לפן הרגשי - אוכלוסיות כגון נוער בסיכון, ניצולי שואה, ילדים עם בעיות רגשיות עקב אובדן, גירושים ושינויים דרסטיים בחיים"/ShutterStock

א' מאזור השרון התקשה ללכת לבית הספר, מסיבות נפשיות ופיזיות. הקושי היה יומיומי, מלווה בהמון התנגדויות ואתגר אותו ואת משפחתו. במהלך השבוע השני ללימודים א' החל במקביל להיכנס לשיעורי כלבנות טיפולית בבית הספר. במסגרת השיעורים הוא הכיר בורדר קולי בשם בילי והחיבור היה מיידי. הכלב גרם לא' לגייס לאט לאט כוחות ותעצומות נפש להגיע לבית הספר. מורתו מתארת שינוי ניכר בתדירות שבה הוא מגיע לבית הספר וכן שיפור בפן החברתי ובפן הלימודי. החיבור של א' עם הכלב בילי שינה את חייו ואת חיי משפחתו.

הכלב הוא ידידות הטוב ביותר של האדם ומעבר לחיבה הטבעית שרבים מאיתנו חשים אל הכלבים, הם מסייעים לנו לא רק בעבודות משטרה וביטחון או הולכת עיוורים. הקשר של בני אדם עם כלבים עוזר גם במקרים בהם דרושה עזרה נפשית או פיזית. תחום הכלבנות הטיפולית בישראל מתפתח בהדרגה מאז שנות האלפיים ומה שהחל כתחום משלים של רכיבה טיפולית וטיפול בעזרת בעלי חיים, הפך למוכר וממוסד, כולל בית ספר המכשיר מטפלים בתחום.

"ניתן לחלק את תחום הכלבנות הטיפולית למספר סוגים", אומר אסף ברלר, המתמחה זה עשר שנים בכלבנות טיפולית, "ישנה כלבנות טיפולית שפונה לפן הרגשי - אוכלוסיות כגון נוער בסיכון, ניצולי שואה, ילדים עם בעיות רגשיות עקב אובדן, גירושים ושינויים דרסטיים בחיים. סוג שני של כלבנות טיפולית פונה לפן הפיזי - אוכלוסיות כגון שיתוק מוחין, ילדים ונוער על הרצף האוטיסטי, ילדים עם קושי בוויסות חושי, קשישים דמנטיים ועוד. סוג שלישי של כלבנות טיפולים נוגע בפן החווייתי והמעשיר מבחינה אישיותית".

כלב נותן ידיים לבעליו. ShutterStock
"הכלב, בהיותו בעל חיים שאינו שופט, מקבל את המטופל ללא הבדל אבחנתי ביכולותיו הפיזיות, הרגשיות והנפשיות"/ShutterStock

"פיפא מסייעת ל-י' להשתפר בכישורי החיים שלו וביכולתו לפתח עצמאות"

סיפורו של י' מאזור המרכז המאובחן על הרצף האוטיסטי, מדגים כיצד כלבנות טיפולית מהסוג שמסייע לאוכלוסיות מיוחדות בא לידי ביטוי. י' מגיע לטיפול פעם בשבוע במרכז טיפולי והוא התחבר מהר מאוד לכלבה פיפא. "בעזרת חיבור זה שנעשה בתיווכי י' מבצע חלק מהמטרות הטיפוליות", מספר ברלר, "פיפא מסייעת ל-י' להשתפר בכישורי החיים שלו וביכולתו לפתח עצמאות. הוא לאחרונה מתגבר על הקשיים והחרדות ואף נוסע בתחבורה ציבורית, פעולה שהייתה קשה ואפילו בלתי אפשרי מבחינתו לפני הטיפולים".

כלבנות טיפולית עוזרת לטפל באוכלוסיות של אנשים מעוכבים שכלית-התפתחותית, בעלי שיתוק מוחין, אוטיזם, נוער בסיכון/סיכוי, מבוגרים עם הפרעות נפשיות, אנשים חרדתיים, ילדים עם בעיות חברתיות וכאלה הסובלים מפוסט טראומה. האינטראקציה והקשר המתפתח עם הכלב תורמים לנפש המטופלים ביטחון עצמי, אמפתיה, סובלנות, כלים להתמודדות רגשית, שחרור מפחדים ועוד.

"הכלב, בהיותו בעל חיים שאינו שופט, מקבל את המטופל ללא הבדל אבחנתי ביכולותיו הפיזיות, הרגשיות והנפשיות", אומר ברלר, "במערכת היחסים בין המטופל לכלב ישנה מערכת של נתינה ללא קבלה ולהפך. אדם המטופל על ידי כלב מאומן מווסת את רגשותיו, תחושותיו ומחשבותיו והטיפול נותן לו כלים להתמודדות עם אתגרים וקשיים בחיי היומיום".

עוד באותו נושא

למה כלבים קטנים נוטים לפתח יותר בעיות התנהגות? הסיבה והפתרון

לכתבה המלאה
כלב מחבק את כף יד בעליו. ShutterStock
כלבי התרפיה והטיפול שייכים למדריך הכלבנות והם כלביו האישיים, ועל כן בכל סוף יום עבודה הם חוזרים איתו לביתו/ShutterStock

האם יש כלבנות טיפולית 24/7 ואם כן באיזה סוג טיפול זה קורה?

"כלבנות שכזו נחשבת לכלבנות בתחום כלבי העזר והשירות", משיב ברלר, "אלו כלבים מאומנים שעוברים הכשרה בדיוק לצורכי המטופל. תהליך ההכשרה של כלב כזה ארוך, כתשעה עד 16 חודשים, בהתאם לצורך. כלבים מסוג זה מסייעים, משפרים ומקדמים את המטופל במשך 24 שעות כיוון שהם חיים עם המטופל ככלב עזר".

כלבי התרפיה והטיפול שייכים למדריך הכלבנות והם כלביו האישיים, ועל כן בכל סוף יום עבודה הם חוזרים איתו לביתו. "במשך היום אני דואג לרווחתם ולתנאי עבודה טובים", אומר ברלר, "ישנם מספר מוסדות בארץ אשר מלמדים את תחום הכלבנות הטיפולית. בלימודים לומדים את הבסיס לאימון הכלב והכשרתו, הכרת מגוון אוכלוסיות ודרכי הטיפול בהם. כמובן שלימודים אלה הם בסיסיים וכמו כל תחום טיפולי צריך להשתלם ולהתמקצע לאחר הלימודים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully