וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עופו על זה: בעיות ההתנהגות שניתן לפתור באמצעות משחק פריזבי עם הכלב

סתווית בודין

27.12.2018 / 14:30

העידן המודרני מנוון את כל היצרים והאינסטינקטים של הכלבים שלנו. למרבה המזל, משחק עם פריזבי יכול להחזיר חלק מחוויות הצייד שבבסיס כל כלב ועל הדרך לחזק איתו את הקשר, לפתור בעיות התנהגות ולהוות אימון פיזי מושלם. שחקנית ומדריכת הפריזבי סתווית בודין מסבירה

כלבים פריזבי. גבי קליין,
כך תעשו זאת נכון. סתווית בודין ואלכסה/גבי קליין

אילוף כלבים הוא תחום שבא לתת מענה ופיתרון לבעיות התנהגות שונות כמו הרס חפצים בבית, התעלמות מגירויים כגון חתולים וכלבים אחרים במהלך טיול, משמעת ופוקוס, רוגע, איפוק וכן הלאה. לעומת ימים עברו, כשאנשים היו פונים למאלף כלבים שהיה שם דגש בעיקר על פקודות משמעת, כיום יש מגוון כלים בהם ניתן להיעזר על מנת ללמד את הכלב כל מה שאנחנו רוצים שיידע, ולהשיג את התוצאות הרצויות בדרך שונה ומהנה ממנה כולם ירוויחו - דרך היצרים הטבעיים הקיימים בכל כלב וכלב.

יש למעלה מ-400 גזעים בעולם, שונים במראם, גודלם ובהתנהגותם, אבל לכולם דבר אחד במשותף: כולם מונעים מיצרים ואינסטינקטים. זה לא משנה שהכלב חי איתנו בעידן המודרני בדירות או בתים פרטיים, אוכל אוכל יבש מעובד, נוסע במכוניות ומטייל עם רצועות, בתוכו הוא עדיין חיית צייד וחיה ניצודה שמפעילה את היצרים והאינסטינקטים שלה על מנת לשרוד. ככזו, המוח שלה תמיד מכוון להישרדות, ומה חשוב על מנת לשרוד? לצוד. אבל מה כלבים צדים בעידן המודרני? צעצועים, גרביים, מחטטים בפחי אשפה במטבח כשאנחנו לא רואים, גונבים שניצלים לשבת מהדלפק, מעלימים נעלי בית. יצר הצייד קיים בכל הכלבים ברמה כזאת או אחרת, והוא מתעורר לרוב כשיש תנועה של גירוי מסוים: ילדים רצים, אופנועים, חתולים - כל אלה נחשבים בעיני הכלבים כצייד וברגע שהם מתחילים לנוע, יצר הרדיפה הטבעי מתעורר.

אז איפה הפריזבי נכנס לתמונה? כשצעצועים של כלבים נעים או נזרקים באוויר, הם מדמים את הצעצוע לצייד "חי" שבורח מהכלב. כשהכלב מצליח להשיגו הוא מרגיש סיפוק, כאילו הגשים את ייעודו. לפריזבי יש תנועה טבעית, מהירה ויציבה, והוא הצעצוע שמדמה חיה ניצודה בדרך הטובה ביותר מתוך כל צעצועי הכלבים. אבל זה לא הכל. כשיודעים כיצד לעבוד איתו נכון, ניתן להגיע לתוצאות מדהימות עם הפריזבי ולשפר אינספור אלמנטים בחייו של הכלב: משמעת, איפוק, פוקוס, התעלמות מגירויים, פריקת אנרגיה מנטלית, פריקת אנרגיה פיזית, חיזוק הקשר, חיזוק האמון ועוד.

יש לציין שמשחק הפריזבי מתאים יותר לכלבים בעלי יצר צייד בינוני ומעלה שיתעניינו בו מלכתחילה. כיצד נזהה כלב שיש בו את התכונות הנדרשות? בדרך כלל, כזה שחותר למשחק משותף עם צעצוע, נהנה לשחק עם צעצועים לבד או משחק בלי בעיה עם כדור או חבל בפארק וחוזר לבעלים יתאים. כמובן שיהיו גם כלבים שמתעניינים במשחק אבל חסרים מחויבות גבוהה או התמדה במשחק, אבל גם את זה בהחלט ניתן ללמד ולבנות. צריך לזכור שיש חשיבות גדולה מאוד להתלוות לאיש מקצוע שהוא שחקן פריזבי מקצועי וגם מדריך פריזבי עם כלבים בעל ניסיון מוכח בתחום, על מנת להגיע למיצוי היכולות של הכלב וכמובן להתגשמות כל המטרות שלכם! לא מדובר סתם בלקחת פריזבי ולגלגל לכלב, או לזרוק לו. יש המון דברים שעליכם לדעת מאדם מנוסה בתחום ההדרכה של פריזבי עם כלבים, כגון כיצד להניע את הכלב, כיצד לבנות תבנית עבודה נכונה, מה לעשות אם הכלב לא מתענין, כיצד לעבוד נכון על מנת לא לפגוע בבריאותו של הכלב ועוד.

כלבים פריזבי. גבי קליין,
יתן להגיע לתוצאות מדהימות עם הפריזבי ולשפר אינספור אלמנטים בחייו של הכלב: משמעת, איפוק, פוקוס, התעלמות מגירויים, פריקת אנרגיה מנטלית, פריקת אנרגיה פיזית, חיזוק הקשר, חיזוק האמון ועוד/גבי קליין

משחק פריזבי עם כלבים יכול לפתור שלל בעיות התנהגות, למשל - הכלב לא מפסיק לקפוץ על אנשים ולא מקשיב לי. ובכן, משמעת ואיפוק הם חלקים בלתי נפרדים ממשחק הפריזבי. ללא משמעת ואיפוק אין סדר, ללא סדר לא יכול להתקיים משחק. לכן, הכלב לומד להיות קשוב לבעלים ולתת לבעלים להוביל, שכן הוא רוצה לקבל את הצלחת פלסטיק האהובה עליו. שינוי בהתנהגות זו משפיע גם על חיי היום-יום ועוזר לכלב להבין טוב יותר מה מצופה ממנו גם בסיטואציות שלא כוללות פריזבי.

יש לציין שבמשחק הפריזבי עם כלבים אין ענישה חיובית (כלומר, הוספת גורם לא נעים לכלב על מנת שיפסיק התנהגות כגון כעס, צעקות), אנחנו עובדים אך ורק בעזרת חיזוק חיובי וענישה שלילית. מה הכוונה? חיזוק חיובי זה להוסיף לכלב משהו שהוא מעוניין בו - נניח, לזרוק, לגלגל לו או לשחק "משחק משיכות" עם הפריזבי. ענישה שלילית מתרחשת כשעלינו להחסיר מהכלב את הפריזבי על מנת להפסיק התנהגות שאנחנו לא מעוניינים בה. למשל, כשהכלב קופץ עלינו כדי להשיג את הצלחת. כשהכלב יציע התנהגות חלופית כמו ישיבה, שכיבה או עמידה בשקט, מיד יקבל הכלב את הצעצוע כפרס על התנהגות טובה. כך ילמד במהירות מה כדאי לו לעשות ומה לא.

גם התקשורת בין הבעלים והכלב יכולה להשתפר פלאים, הרי מדובר במשחק שהוא בצוות, בו עובדים בשיתוף פעולה וחושבים בשניים, לא באחד. אנחנו מוסרים את הפריזבי לכלב ולא זורקים לו, מתקשרים באופן ורבאלי ופיזי ומבינים ממה הכלב שלנו מונע וכיצד הוא חושב. בקצרה, אנחנו לומדים לעבוד איתו, ובשיתוף פעולה, ולומדים כיצד לחזק אותו ולהיפטר מהתנהגויות לא רצויות.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
כלבים פריזבי. Natsumi Tsuda,
ויש גם תחרויות, כמובן. אליפות העולם של ארגון usddn‎/Natsumi Tsuda

פריזבי הוכח כיעיל בעיקר אצל כלבים מלאי אנרגיה, שכל הזמן רוצים לשחק, כל עוד הוא מתרחש גם במישור הפיזי, וגם בזה המנטלי. הרי בלי להתכוון, אנחנו מנוונים את כל היצרים והאינסטינקטים של הכלבים שלנו: במקום חווית וחדוות הצייד אנחנו שמים להם אוכל יבש מעובד בצלחת; במקום לנדוד איתנו למרחקים אנחנו מוציאים אותם לטיולים קצרים. כלבים הם חיות שכל הזמן צריכים לחשוב, ובמשחק פריזבי יש המון פריקה של אנרגיה מחשבתית - אנחנו אף פעם לא זורקים את אותה זריקה פעם שנייה. יש זיכרון שריר שמשפיע על איכות הזריקה, ניסיון, רוח ועוד. לכן הכלב תמיד צריך לחשוב ולחשב כיצד לתפוס את הצלחת שתמיד יוצאת קצת שונה, במרחק קצת שונה, בזווית מעט שונה - הוא לא סתם רודף אחרי כדור שעף אותו דבר ומחזיר אותו חזרה לבעלים באופן מונוטוני. הוסיפו למשוואה את האלמנט הפיזי (מאבק במלחמת נשיכות, מרדף אחרי הצלחת בין אם בגלגול על הרצפה או בזריקה באוויר) וקיבלתם כלב רגוע ומאושר, מה שאומר שגם אנחנו כבעלים נהיה יותר רגועים ומאושרים.
השילוב הזה של פריקה מנטלית ופיזית הופך את משחק הפריזבי לאיכותי יותר גם בפרקי זמן קצרים יחסית. כלב שיכול לשחק 20 דקות בכדור בדרך כלל יתעייף אחרי חמש דקות של פריזבי, וכמובן שמדובר במשחק שניתן לשחק בכל מקום, בכל זמן - כל מה שצריך זה מרחב, דיסקים מותאמים לפה של הכלב, ומצע רך, כמו דשא, על מנת למנוע פציעות.

אתם בטח תוהים איך ללמד את הכלב לחזור אליכם באמצעות הפריזבי. ובכן, המערכת החושית של כלבים היא שונה משלנו: הם שומעים, מריחים ולעתים רואים דברים שאנחנו לא תמיד מודעים אליהם. לכן, כשאנחנו קוראים לכלב אלינו אנחנו מצפים ממנו שיעזוב את כל המידע החושי שהוא בדיוק אוסף מהסביבה ואנחנו לא מודעים אליו בכלל כבני אדם. עיקרון ה"מה יוצא לי מזה" הוא עיקרון שגם אנחנו חיים על פיו - הרי אף אחד מאיתנו לא יעבוד בלי לקבל משכורת. כך גם הכלבים האהובים שלנו: כלבים יודעים שבכל פעם שנקרא להם אלינו הם יקבלו זריקה או גלגול או משחק משיכות. מבחינת הכלבים מדובר בחיזוק עצום שמתקשר ישירות למערכת האינסטינקטים הטבעיים הטמונים בהם, שרק מחכים לקבל מענה, וכל עוד נדע תמיד לחזק את ההגעה שלהם אלינו, בדרך שחשובה להם, מערכת האמון תוכיח את עצמה פעם אחר פעם.

אז קדימה, למה אתם מחכים? עופו על זה!

לעמוד הפייסבוק של סתווית בודין

כלבים פריזבי. גבי קליין,
השילוב הזה של פריקה מנטלית ופיזית הופך את משחק הפריזבי לאיכותי יותר גם בפרקי זמן קצרים יחסית/גבי קליין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully