וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוכל טוב, הכל טוב: מה הכי חשוב כשמחפשים מזון לכלב מתבגר?

ד"ר וסים ג'ראיסי

4.2.2019 / 14:58

איך מחליפים אוכל לכלבים בלי שלשולים והקאות? מה צריך להיות באוכל המותאם לכלב מתבגר? וכיצד ניתן לסייע באמצעות מזון ותוספי תזונה לבעיות כאלה ואחרות? הרבה שאלות, אבל לד"ר וסים ג'ראיסי יש גם את תשובות

ד"ר וסים ג'ראיסי. באדיבות המצולמים
ד"ר וסים ג'ראיסי/באדיבות המצולמים

מזל טוב, היום זיוס חוגג שבע שנים (או 47 אם תרצו)! מדי פעם קצת כואב לו הגב, לפעמים נתפס לו שריר, הוא צריך להיזהר לא לקפוץ יותר מדי. כמובן שצריך לקנות לו מתנת יום הולדת - אולי תוסף למפרקים, הרי הוא כבר אוכל את האוכל הכי טוב, אבל בקרוב כבר יהיה בן 50 ומגיע לו יחס המיוחד - היחס הכי טוב שניתן לקבל, ועם היחס הזה אולי יגיע גם אוכל מסוג אחר.

אין נוסחה מדויקת לחישוב קצב ההתבגרות של הכלב, אך ניתן לומר כך: שנת החיים הראשונה של הכלב שוות ערך לכ-16 שנות אדם; גיל שנתיים מקביל בערך לגיל 24 באנשים וניתן לומר שגיל שלוש מקביל לגיל 30 בשנות אדם. לאחר מכן, כל שנה נוספת מקבילה לכ-5 שנות אדם.

טבלת כלבים. עיבוד תמונה
טבלת כלבים/עיבוד תמונה

להחליף אוכל אמנם אומר לפעמים גם שלשולים והקאות, אבל זה יעבור, אל דאגה, ולעתים אפילו לא קורה כלל. פה נכנסות לתמונה שלוש אותיות שאולי קראתם בפירוט שק האוכל: FOS. בעזרתן נחליף לזיוס מזון לסיניור ללא שלשולים והקאות ונדאג שיקבל מזון המותאם גם לגילו החדש וגם לאקלים הנוכחי. גם המפרקים שלו יגידו תודה בזכות גלוקוזמין, תוסף חשוב מאוד, אבל רגע, נחזור לחברים הכי חשובים של זיוס ומערכת העיכול שלו - חידקיי מערכת העיכול אשר עם ה-FOS לא ירגישו שיש שינוי, וכך החלפת האוכל תיעשה בצורה חלקה ונעימה.

חיידקים? אל תדאגו! אינולין, למשל, מהווה מקור מצויין לשמירה על החיידקים הטובים כמו חיידקי הפרוביוטיקה. הרי בתכל'ס, העולם נשלט על ידי חיידקים אשר רובם טובים ויש קומץ "טרוריסטים" קצת פחות ידידותי. אם נדאג לחיידקים הטובים במערכת העיכול, לא יהיו גזים, שלשולים והקאות אצל הכלב, ובו בזמן ןהוא יקבל את כל הטוב שיש במזון - ויטמינים, חלבונים וכן הלאה.

אז בואו נעשה סדר. מזון מותאם לכלב מתבגר (סיניור) צריך לכלול FOS, בנוסף לגלוקוזמין למפרקים או כונדרויטין. אם שניהם כלולים בתרכובת כנראה שמצב המפרקים של זיוס בשליטה, אך העצמות והסחוסים נחלשים עם הגיל, וכשזה קורה העצמות מתחככות זו בזו, מה שגורם לכאב ולקשיי תנועה. קיימים בשוק מספר סוגי מזון ותוספים שנועדו לשקם את הסחוס. במקרים אחרים, ניתן לתת תרופות מסוג משככי כאבים המיועדות ספציפית לכלבים, ובמקרים מסוימים אף ניתן לבצע התערבות ניתוחית, אך ורק עם ליווי וטרינרי מקצועי.


בגיל של זיוס בהחלט יש סכנה לבריחת סידן אז נבדוק שיש סידן. כדאי שלא יהיה באוכל הרבה שומן, מפני שכלבים מתבגרים פחות פעילים וזקוקים לפחות אנרגיה, מה גם שצריכת האנרגיה משתנה לפי העונות והאקלים בהם חיים הכלבים. כלבים מבוגרים זקוקים ל-30-40% פחות קלוריות מכלבים צעירים ואם ימשיכו לאכול מזון המיועד לכלבים בוגרים, הם עלולים לפתח עודף משקל אשר משפיע לרעה על מערכות שונות בגוף. לשם כך קיימים בשוק מזונות המותאמים ספציפית לכלבים מבוגרים וכן מזונות רפואיים דיאטטיים במקרים של עודף משקל. התייעצו עם הווטרינר באשר לסוג המזון והכמות היומית המומלצת. המטרה, יש לזכור, היא חיים איכותיים, קרפה דיאם, לנצל כל יום עם הכלב שלנו בצורה הכי טובה.

נמשיך עם מערכת הכליות והכבד. המטרה מצד אחד היא לא להעמיס, אבל מצד שני, אסור לגרום לחוסרים בתפקוד נכון של הגוף, לדוגמא בריחת שתן. עם הגיל קיימת ירידה בפעילות הכליות, מה שלעתים יגרום לכלב לשתות יותר ולתת שתן רב ומדולל. במקרים רבים ניתן להסתפק בתזונה מותאמת כדי לשמר את תפקוד הכליות. ובכלל, שימו לב לכמויות השתייה וההשתנה של כלבכם, במידה וחל שינוי פנו לווטרינר מאחר ושינוי שכזה עשוי לנבוע ממספר גורמים, רובם ברי-טיפול.

המרכיב הראשון הדרוש במזון הכלב צריך להיות חלבון ממקור בעל ערך ביולוגי גבוה, למשל חלבון מן החי ולא חלבון מן הצומח, אשר יעזור על שמירת המסה של השריר. נתקדם עם עוד כמה נקודות שחשוב לדעת:

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

* כאשר כלבים מזדקנים קצב חילוף החומרים שלהם יורד, מה שמביא לירידה בפעילות שלהם. חשוב לבצע פעילות גופנית מתונה על מנת לשמר את מסת השריר, אך אין להפריז בפעילות.

* כאשר הגוף מזדקן מערכת החיסון נחלשת, מה שמקשה על הכלב להילחם בזיהומים. כמו כן, קיימות מחלות הורמונאליות אשר עלולות להביא לעלייה ברגישות לזיהומים שונים. לצורך זה מוסיפים לעתים לתזונה חמוציות ושורש עולש, אשר מקשים על החיידקים לגרום לדלקת בדרכי השתן.

* עם השנים, הפרווה מאבדת חלק מהפיגמנט הטבעי שלה ונעשית לבנה. גם היכולת של תאי השיער לחדש עצמם פוחתת ולכן מתגברת נשירת הפרווה. קיימים תוספי מזון שנועדו לשפר את מצב העור והפרווה, במיוחד שמן דגים אשר מכיל אומגה 3 ו-6 המשפר בהרבה את רמת האוכל.

* בעיות חניכיים ואובדן שיניים. פלאק גורם לדלקות שיניים אשר מחלישות את שורשי השן, עד למצב של אובדן שיניים. יש להקפיד ולבצע טיפולי שיניים אצל הווטרינר וכן לשמר את מצב השיניים על ידי צחצוח באמצעות משחות שיניים אנזימטיות מיוחדות לכלבים ובעזרת צעצועים דנטליים.

* עצירות. עם הגיל, המעי הגס מתקשה להזיז את הצואה, מה שגורם לעצירויות תכופות. התייעצו עם הווטרינר לגבי תזונה מתאימה אשר תכלול לא פחות מ-10% סיבים.

* הריאות מאבדות מהאלסטיות ולכן נפח הנשימה קטן והכלב מתעייף יותר. בנוסף, מח העצם לא מתפקד באותה יעילות ולכן עם הזמן עלולה להתפתח אנמיה אשר תורמת לחולשה ולקושי בפעילות. בדיקות דם תקופתיות יעזרו לגלות מה מצב תאי הדם והאיברים הפנימיים של הכלב. אם אמרנו שכל שנה שלו היא כמו חמש שלנו, אז מומלץ לבצע בדיקת דם מקיפה כל שלושה חודשים.

לסיכום, הכל מתחיל ומסתיים בתזונה איכותית, תוספי תזונה והסתכלות רחבה יותר השמה את בריאות הכלב במקום הראשון. זו המתנה הכי טובה שאפשר לתת לזיוס שלנו.

  • עוד באותו נושא:
  • כלבים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully