וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתפקיד אבא ואמא: איך מטפלים בחתלתולים יתומים?

ד"ר ענת מילנר

10.2.2019 / 16:43

מצאתם גור קטן ואבוד? אל דאגה, ד"ר ענת מילנר תסביר לכם בדיוק מה לעשות - החל מקביעת הגיל, דרך סביבת המחיה האידאלית, האכלה, עידוד לעשיית צרכים ובדיקות רפואיות

ד"ר ענת מילנר. באדיבות המצולמים
תשובה לכל שאלה. ד"ר ענת מילנר (צילום: באדיבות המצולמים)/באדיבות המצולמים

לאורך כל השנה אך בעיקר בתחילת האביב, סמוך לעונת ההמלטות, אנשים רבים נתקלים בחתלתולים צעירים ונטושים. חתלתול מתחת לגיל שמונה שבועות מתקשה מאד לדאוג לבדו לצרכיו ועל כן טיפול נכון עשוי להצילו ממוות. מטרת כתבה זו היא לתת לכם כלים מעשיים לטיפול נכון בהתאם לגילו של החתלתול הצעיר, אך יחד עם זאת מומלץ לבקר אצל רופא וטרינר על מנת לקבוע את גילו של הגור ולבצע בדיקה רפואית שתעריך את מצבו הרפואי.

עוד לפני ההגעה לרופא, יש מספר דרכים להעריך את גילו של הגור. לרוב, חתלתול שרק נולד יהיה במשקל של כ-100 גרם, עיניו יהיו סגורות, והוא מכוסה פרווה עדינה, עדיין ללא שיניים; בגיל עשרה ימים, בדרך כלל, נפתחות העיניים והחתלתול מתעניין יותר בסביבה; ולקראת גיל חודש מתחילות לצמוח שיניים, והחתלתול מתחיל להתעניין במשחקים.

סביבת מחיה:

יכולת ויסות טמפרטורת הגוף הינה תכונה פיזיולוגית המתפתחת אצל חתולים לקראת גיל שלושה חודשים. על כן, חשוב לשמור גורים בסביבה חמימה אך לא חמימה מדי, עם טמפרטורה מומלצת של 30-38 מעלות צלזיוס, באמצעות חימום כללי של החדר או לחילופין חימום ממוקד על ידי כרית חימום. כדאי שהגורים ישהו בסביבה תחומה (קופסא או מנשא חתולים) היות וכך קל להם יותר לשמור על חום גופם. אם החתלתולים חיים בסביבה מוגנת (בית), בדרך כלל, מגיל שישה שבועות והלאה אין צורך בחימום נוסף.

הזנה:

חתלתולים עד גיל ארבעה שבועות ניזונים מחלב באופן בלעדי. יש להשתמש באבקה להכנת חלב המיועדת לגורי חתולים, אופן ההכנה וכמויות ההזנה משתנים ממוצר למוצר. עד לגיל שלושה שבועות יש להזין כל 3-4 שעות לכל היותר. מגיל שלושה שבועות ניתן בשעות הלילה להזין גם כל שש שעות. את החלב מומלץ להכין טרי, אך ניתן גם לאפסן במקרר למשך כמה שעות. לפני הארוחה יש לחמם את החלב לכ-30 מעלות באמצעות מים חמימים (לא מומלץ במיקרוגל) ולהאכיל את החתלתול באמצעות בקבוק ייעודי. חשוב שהפתח בפטמת הבקבוק לא יהיה רחב מדי על מנת שהגור לא יאכל מהר מדי - אכילה מהירה עלולה להוביל לשאיפת חלב לדרכי הנשימה. בגיל ארבעה שבועות ניתן להתחיל לשלב תזונה במזון רך בשילוב עם חלב חתולים, ומגיל שישה שבועות ניתן להתחיל בהזנה מוצקה בלבד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

צרכים:

חתלתולים בני יומם זקוקים ל"עידוד" למתן צרכים. בטבע האם החתולה מלקקת את איבר מינם והישבן, פעולה הגורמת לשחרור צואה ושתן. על מנת לחקות פעולה זו, יש לבצע ניקוי של איזור הישבן ואיבר המין באמצעות צמר גפן לח לאחר כל ארוחה, ובכך לעודד את החתלתול לעשות את צרכיו. פעולה זו יש לעשות כל עוד החתלתולים ניזונים מחלב, ברגע שמתחילים לאכול מזון מוצק הם אינם זקוקים לעידוד לצורך ביצוע צרכים ועושים זאת לבד. החתלתולים אינסטינקטיבית יעדיפו לבצע את צרכיהם בארגז חול, לכן יש להכין עבורם ארגז צרכים קטן שיתאים למימדיהם הקטנים ושיוכלו להיכנס אליו בקלות.

טיפולים רפואיים:

גורים צעירים הינם רגישים מאוד ומצב בריאותם יכול להתדרדר במהירות. במידה ומצאתם גורים יונקים מומלץ לגשת למרפאה וטרינרית על מנת לוודא כי אינם זקוקים לטיפול רפואי וכדי לקבל הסבר כיצד להזין אותם. מומלץ לבצע טיפול נגד תולעי מעיים החל מגיל של מספר שבועות בהתאם למצבם הגופני. חיסונים מומלץ לתת החל מגיל שמונה שבועות.

לסיכום:

טיפול בגורי חתולים צעירים הוא אינטנסיבי מאוד ומצריך הרבה אורך רוח, אך לצד זה, כעבור מספר לא רב של שבועות נוכל להתבונן בחתלתול הקטן שהצלנו את חייו ולהתמלא אושר. בהמשך הדרך נקבל גם סיפוק מהאהבה שנזכה ממנו בחזרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully