וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכינו את חיית המחמד שלכם לקיץ

ד"ר אמיר וינברג

27.2.2019 / 11:17

השמש יוצאת, הטבע מתעורר, הכל פורח ואפשר להסתובב בחוץ - אבל יש גם לא מעט סכנות המחכות לכלבים והחתולים שלנו: מטפילים וקרציות ועד מכות חום. הווטרינר ד"ר אמיר וינברג מסביר איך לשרוד את הקיץ

עם בוא הקיץ, הטבע מתעורר אחרי תרדמת החורף ואיתו מתעוררים גורמים רבים שאנחנו, כבעלי כלבים וחתולים, צריכים להתכונן אליהם. בהתאם להשקפה כי הרפואה הטובה ביותר היא המניעה - החלטתי להביא בפניכם מספר עובדות שיש לדעת, כדי להימנע מכל הנזקים והסכנות שעומדות בפני חיות המחמד שלכם בקיץ.

טפילים

עם עליית הטמפרטורות, מתעוררים החרקים ופרוקי הרגליים ומגבירים פעילותם. החרק המטריד ביותר את בעלי החיים שלנו הוא הפרעוש - חרק קטן ושחור שניתן לראותו רץ בתוך פרוות הכלב/החתול. לפרעוש מחזור חיים כמו לכל חרק - הפרעושה מטילה ביצים, הביצים מתפתחות לזחלים שחיים בקרקע וניזונים מחומר אורגני כגון צואת הפרעושים הבוגרים (שנראית כמו דם קרוש). כשהזחל מגיע לבגרות הוא מתגלם והופך לפרעוש בוגר. הפרעושים הבוגרים מוצצים דם מחיות הבית שלנו אך גם מקיפודים, חולדות ועכברים וכך מעבירים אלינו ולבעלי החיים שלנו מחלות שונות. בהדבקה מאסיבית יכולים הפרעושים לגרום לאבדן רב של דם ולהעברה של תולעי מעיים לכלבים ולחתולים. תשעים אחוזים ממעגל החיים של הפרעוש הוא על הקרקע ורק עשרה אחוזים על בעל החיים. כדי להיפטר מהפרעושים יש לטפל בחיות המחמד שלנו בחומרים מתאימים אך בזה לא די: חובה להזמין מדביר מקצועי בעל רישיון ממשרד החקלאות כדי להיפטר מהזחלים, הגלמים והביצים שנמצאים בחצר. חובה לציין כי רק מדביר מקצועי כזה יודע באילו חומרים להשתמש כדי להגיע לתוצאות מקסימליות בלי לסכן את בריאותנו ובריאות בעלי החיים שלנו.

קרציות

הקרציות הן פרוקי הרגליים (8 רגליים ולא 6 כמו לחרקים) אשר מטילות ביציהן בקרקע ומשתמשות בבעלי החיים שלנו כשולחן אוכל ומיטת כלולות - הקרצייה הנקבה מכניסה את גפי הפה שלה לעור הכלב ומוצצת דם בעוד הזכרים נצמדים לעור הכלב לידה ותוך כדי אכילה מפרים אותה. ניתן להבדיל ביניהם: הנקבה היא אפורה ונפוחה (מכילה בתוכה עד 300,000 ביצים) והזכרים חומים/אדמדמים וקטנים יותר. כשהיא מוכנה, אמא קרצייה נושרת לקרקע ומטילה ביצים שמהן בוקעות אלפי קרציות קטנטנות בגודל חצי מ"מ כל אחת. עם בקיעתן מתחילות הקרציות הקטנות לחפש את ארוחת הדם שלהן עלינו ועל בעלי החיים שלנו. עם הזמן הן גדלות ואפשר להבחין בהן. מלבד העובדה שהקרציות יכולות לגרום לאובדן דם חמור, הן גם מעבירות חיידקים מסוכנים כגון החיידק שגורם לקדחת הקרציות בכלבים ואף חיידקים הגורמים לקדחת בבני אדם. אלו מחלות מסכנות חיים. כמו במקרה של הפרעושים, קיימים חומרים להגנה על בע"ח כגון קולרים המשחררים חומרים בצורה איטית על העור והורגים את הקרצייה לפני שהיא מגיעה לכלי הדם, או אמפולות לטפטוף על העור. קולר כזה, כגון "קילטיקס", פועל במשך חצי שנה ואם בוחרים באמפולות יש לחדש את הטפטוף בכל חודש.

נחשים

בדומה למזיקים שהוזכרו קודם לכן, גם זוחלים בעלי דם קר מתעוררים באביב ומגבירים פעילותם לאורך הקיץ. הזוחלים המסוכנים ביותר לבעלי החיים שלנו הם נחשים כגון צפע ארצישראלי שהוא הנחש הארסי הנפוץ באזורנו. לנחש המתעורר באביב משנת החורף שלו כמות גדולה של ארס שנאגרה בבלוטות הארס שלו במהלך החורף. אם יתקל הנחש בחיית מחמד וירגיש שהוא מאוים, יחדיר בהכשה כמות ארס גדולה יותר מאשר יחדיר באירוע דומה שיתרחש במהלך הקיץ. הארס של נחש הצפע פוגע בחיית המטרה במספר דרכים:

הרס רקמות באזור ההכשה ובצקת (נפיחות) גדולה; פגיעה באברים מרכזיים כגון לב וכליות; פגיעה בחלבוני הדם כגון חלבוני הקרישה וגרימת חוסר איזון במערכת קרישת הדם בגוף (קרישת יתר או דימומים או שניהם בזה אחר זה); וכמובן, כאב רב. במקרה של הכשה יש להביא את החיה המוכשת למרפאה וטרינרית במהירות האפשרית, על מנת לסתור את פעילות הארס לפני שיגרום לנזק בלתי הפיך ואף למוות. חשוב לציין כי לא תמיד נראים חורי ההכשה ולרוב נראית רק נפיחות רבה באזור.

כיצד ניתן להגן על חיות המחמד שלנו מפני הכשת נחש? לא לתת לבעלי החיים שלנו לשוטט לבד, לא לאפשר להם לדחוף את אפם לערמת גרוטאות או קוצים במהלך טיול ולנקות את סביבת המחייה שלהם מגרוטאות או עשביה סבוכה.

מכות חום

עם עליית הטמפרטורות, גופם של בעלי החיים מתחיל להסתגל לעלייה בחום הסביבה על ידי שינויים קטנים בחלבוני הגוף. התהליך איטי. בימי השרב של תחילת הקיץ בעלי החיים שלנו עדיין לא מסוגלים להתמודד עם טמפרטורות גבוהות. רגישים לכך במיוחד כלבים בעלי פרווה סבוכה וחמה או כלבים בעלי אף פחוס כגון בוקסר, דוג דה בורדו ודומיהם - בגלל פחיסות דרכי הנשימה העליונות שלהם, מערכת איבוד ונידוף החום שלהם פחות יעילה מזו של כלב בעל אף רגיל. על כן, הסכנה למכת חום גדולה יותר בתחילת הקיץ מאשר בשיאו.

מכת חום מוגדרת כאשר חום הגוף עולה על 41 מעלות צלזיוס והיא יכולה לקרות כאשר הכלב מתאמץ יותר מדי בימים חמים, כאשר הכלב לא מסוגל לאבד חום עקב סיבות סביבתיות (נעול ברכב חם) או כאשר מערכת איבוד החום שלו פגועה (בהרעלות שונות). מעל לטמפרטורה זו, חלבוני הגוף מתחילים לעבור "בישול" אשר גורם להם להפסיק לתפקד. המערכות שנפגעות בגוף הן מערכת קרישת הדם, כליות, מוח ועוד. סימנים למכת חום לעתים יכללו דימומים, כתמים אדומים על העור בבטן או בחניכיים, אובדן הכרה, פרכוסים ועוד.

כיצד אפשר להימנע ממכת חום? יש להימנע ממאמץ בימים חמים, במיוחד בתחילת הקיץ אך גם במהלכו. בכלבים מקבוצת הסיכון של פחוסי האף יש לנהוג במשנה זהירות. יש לדאוג לצל ולמקום מוגן עם הרבה מים. ניתן אפילו להרטיב את הכלב וסביבתו כדי לעזור לו באיבוד החום. במקרה שכבר מבחינים בסימנים של מכת חום יש לקרר מיד את הכלב עם מים קרים/קרח ולהביאו מיד למרפאה וטרינרית להמשך טיפול.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

אלרגיות

אלרגיה היא תגובה של מערכת החיסון לגורמים חיצוניים (הנקראים אלרגנים) שהגוף מזהה אותם כזרים לו ותוקף אותם. בו בזמן תוקף הגוף גם את עצמו ואז מזהים מגוון רחב של סימנים: גירודים בעור, אדמומיות, פצעים עקב גירוד או זיהום משני, נפיחות בפנים, קשיי נשימה וקרחות. בחיה הסובלת מאלרגיה יכולים להופיע כל הסימנים בבת אחת או רק חלקם.

חיות אלרגיות מגיבות להמצאות האלרגנים באופן שונה זו מזו. חשוב לזהות את הגורם ולתת טיפול בהתאם. מדוע בקיץ הסיכוי לקבל התקף אלרגיה גדל? אלרגיה היא מצב קיים שאינו עוזב את הגוף לעולם. מה שמשתנה זו הימצאות האלרגנים (גורמי האלרגיה) בסביבה. בין האלרגנים הנפוצים ביותר שהימצאותם מוגברת בקיץ קיימים פרעושים, אבקני פרחים, קרדית אבק הבית (קרוב מיקרוסקופי של העכביש, שחי בסביבה ביתית במזרונים, שטיחים וכו' וניזון מתאי עור מת שלנו ושל בעלי החיים שלנו) ועוד.

זה הזמן למניעה של התקפי אלרגיה קשים בבעלי חיים שידוע שהם אלרגיים, ע"י הגברת התכיפות של טיפול נגד פרעושים, חפיפה בשמפו היפו - אלרגני כדי להוריד מבעל החיים את האבקנים המצטברים על הפרווה ואפילו מתן זריקות נגד אלרגיה לאורך האביב והקיץ. עצות נוספות להימנעות מתופעות אלרגיות יכולות לכלול החלפת מצעי הכלב/החתול כדי להפחית את כמות קרדית אבק הבית, שאיבת שטיחים ווילונות מאותה סיבה ומעבר למזון היפו - אלרגני.

לסיכום, הקיץ הוא עונה יפה. הכול פורח ומתעורר - כולל המזיקים. יש לדאוג לטיפול מונע במזיקים שבחצר, לסלק ערמות קוצים וגרוטאות, ויפה שעה אחת קודם. למנוע מאמץ יתר בימים חמים ולדאוג לצל ולהרבה מים, לטפל טיפול מניעתי בחיות אלרגיות ותמיד לזכור - מניעה היא הרפואה החכמה ביותר. בברכת קיץ פורח ובטוח.

לאתר של ד"ר אמיר וינברג
לעמוד הפייסבוק של ד"ר אמיר וינברג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully