וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע הכלב הפסיק לאכול? השינוי שיחזיר את התיאבון

ד"ר וסים ג'ראיסי

7.3.2019 / 10:30

אם הווטרינר לא מצא שום בעיה בריאותית בכלב או בחתול שלכם, יכול להיות שהם הפסיקו לאכול כי שימור האוכל היבש נעשה בצורה לא נכונה. ד"ר וסים ג'ראיסי מסביר איך להימנע מהמצב הזה

האם קרה שהכלב או החתול שלכם, שתמיד אכל את האוכל החביב עליו, התחיל להתעלם מהקערה או הפסיק לאכול ללא סיבה נראית לעין? אם לא ימצא בבעל החיים שום בעיה נראית לעין, הווטרינר אולי יציע לשנות את המזון - במיוחד כאשר משאירים את קערת האוכל בחוץ למשך כל היום.

למעשה, במוצר הישן לא היתה שום בעיה בריאותית, הבעיה היתה דרך השימור של המזון, אשר הובילה לסדרה של תגובות חמצון כימי. מדובר בתגובות כימיות (לא מיקרוביולוגיות, ולכן לחיידקים אין שום קשר עם זה), שיכולות לגרום, בין היתר, לעיפוש (Rancidity). עיפוש מורכב משורה של תגובות כימיות, כאשר השומנים הנמצאים באוכל היבש עוברים עוברים שינוי מבני.

באופן ספציפי, מולקולת השומנים עוברות שינוי המגיב לחמצן שבאוויר, תגובה היוצרת מולקולה של מים, אך מעל לכל, משנה את המבנה השומני של השומן, ומשאירה אותו בקונפורמציה אחרת מהקודם. חלק זה של המולקולה הוא בתורו תגובתי ויכול "לגנוב" אטומי מימן מן המולקולות קרוב אליהם, ובכך מפעילה תגובת שרשרת המובילה לשינוי של שומנים אחרים הנמצאים במזון.

מולקולות אוכל יבש. עיבוד תמונה
מולקולות אוכל יבש/עיבוד תמונה

בגלל תגובה זו, כמות חומצות השומן מצטמצמת, ובמקומן נולדים מולקולות מורכבות, כולל אלדהידים, קטונים ופחמימנים, אשר משנים את טעם המזון באופן ברור ומורגש על ידי הכלב והחתול (הטעם הופך למריר, מצב שבתזונה האנושית מתרחש כאשר השמן אינו מאוחסן כראוי), אבל מעל לכל יכול להוביל להיווצרות של מולקולות שעלולות להיות מסוכנות לבריאות.

בהמשך להתחמצנות אפשר למצוא הרבה תרכובות שונות, ורובן מתאפיינות בטעם לא נעים בלבד (כך שהכלב או החתול שמריחים אותם לא אוכלים אותם), בעוד שאחרים מסוכנים.

לדוגמה, malondialdehyde, אלפא אלדהיד ובטא בלתי רווי ומולקולות אחרות מגיבים עם דנ"א, ולכן פוטנציאלים, הם מסרטנים. יתר על כן, הפירוק של hydroperoxides עלול להזיק לממברנות התא, ולגרום נזק לאיברים השונים בטווח הארוך. בעיה ידועה נוספת הקשורה לשינוי הבלתי רצוי היא האפשרות להקטין את הערך התזונתי של חלבונים שונים בשל אובדן תפקוד של ויטמינים נמסים בשומן כגון ויטמין A.

הסכנות אינן רציניות, במובן זה שקשה למצוא בעל חיים אשר פונה לבית החולים מהסיבה שאכל מזון מחומצן, אך בטווח הארוך המצב עלול להחריף, ובוודאי שלא מסייע למצבם של כלבים או חתולים חולים. חשוב להשתמש בכמה אמצעי זהירות קטנים כדי למנוע את האפקט הארוך (אכן, ארוך מאוד) של תגובה כימית זו.

השפעת האור

האור אינו טוב לאוכל היבש, משום שהאנרגיה ממנו עלולה להפעיל תגובות כימיות, אשר מצטמצמות בהיעדר אור; מסיבה זו יש לשמור את האוכל במקום חשוך. החפיסות תמיד עבות מאוד, ובמצב הטוב ביותר השק הגדול יכלול בתוכו חפיסות של שקים יותר קטנים, וכך תימנע חדירת אור מיותרת. הרבה בעלים מעברים את המזון מהשק המקורי לתוך מיכלים, לעתים מפלסטיק, כדי להקל על השימוש. אל תעשו זאת! חשוב להשאיר את המזון היבש בשק המקורי שלו. אם אתם בכל זאת מעדיפים לעשות זאת, הקפידו לבחור מיכל מאוד עבה ואטום, כך שלאור לא תהיה שום אפשרות להיכנס.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

השפעת החום

גם החום, בצורה של אנרגיה תרמית, מוביל לאותם שינויים במזון היבש, מאותן סיבות. אם אתם שומרים את הכפתיות ליד מקורות חום, כגון תנור או במטבח, או אם המיכל כהה ונשאר חשוף לאור שמש ישיר, יקרה בדיוק מה שדיברנו עליו בפסקה הקודמת.

בין השאר, שמירה על החבילה הפתוחה מקדמת הן את כניסת החום והן את החמצן, וראינו שאחד הגורמים שמקדמים את התגובה הוא החמצן של האוויר, כך שצריך לקחת בחשבון את גודל האריזה וסגירת השק או כלי האחסון. שמרו את האריזה, סגורה היטב, במקום מתאים (וגם יבש, אחרת הלחות מקדמת היווצרות של עובש). בדקו כי נוגדי חמצון נוכחים בתרכובת המזון מכיוון שנוגדי החמצון כגון ויטמין E מקטינות את הסיכון לחמצון המזון. ראוי לקחת סדרה של אמצעי זהירות כדי להגן על הבריאות של החיה שלנו, כמו גם אולי לבחור חבילות קטנות יותר כי הן מסתיימות בזמן קצר יותר, כך שהתהליך אינו מתפשט יותר מדי בזמן.

לסיכום, חשוב לזכור שאם נשמור בצורה המתאימה את המזון היבש, נעניק לבעל החיים האוהבים עלינו, המשפחה שלנו, אוכל ממרכיבים בריאים וטובים, שיספקו להם את הדרישות לחיים בריאים, ארוכים וטובים.

לעמוד הפייסבוק מרפאה וטרינרית שכונת זאב, בה עובד ד"ר וסים ג'ראיסי

ד"ר וסים ג'ראיסי. באדיבות המצולמים
ד"ר וסים ג'ראיסי/באדיבות המצולמים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully