וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שני סימני אזהרה שחשוב שתכירו במפגש עם כלב חדש או זר

28.3.2019 / 16:09

האם אתם מאותם האנשים שניגשים לכל כלב שאתם פוגשים ברחוב? נתקלתם בדרככם בכלב זר ואתם רוצים לעזור לו? מאמנת הכלבים מיכל אבידור מסבירה מהם שניים מסימני האזהרה שהכלב מנסה להגיד בשפתו ומהי התגובה הרצויה להם

כלב יושב. ShutterStock
למדנו לדבר איתם "כלבית" וללמד אותם לבצע פעולות שונות, אבל צריך לדעת גם מתי לתת להם ספייס/ShutterStock

"חוסר חשיפה לסביבה, לאנשים ולבעלי חיים אחרים בגיל צעיר (גיל הגורות) בעיקר מחוסר ידע והרצון לגונן על הגור הקטן, היא אחת הסיבות העיקריות לחרדתיות, בלבול, תוקפנות וחוסר תקשורת מצד הכלב", אומרת מיכל אבידור, מאלפת כלבים שמתמחה בתחום ההתנהגותי למעלה משבע שנים.

החודשים הראשונים לחייו של הכלב הם חלון ההזדמנויות העיקרי שיש לכם לחשוף אותו לבני אדם בכל הגדלים, לבעלי חיים, למגוון של מרקמים וריחות, רעשים, כלי תחבורה ועוד רבים מהדברים שהוא עתיד לחוות בחייו.

"אני מאמינה שבחשיפת גורים צריך להיות חכמים מבחינת רמת הסיכון (למחלות גורים) שאנחנו לוקחים, אבל שווה לקחת אותו בצורה אחראית וחכמה", אומרת אבידור, "הרבה ממקרי הנשיכה נובעים מחוסר חשיפה ותקשורת לקויה. לכן אם אתם מאותם אנשים שנוהגים לגשת לכל כלב ברחוב, או אם אתם נתקלים בכלב משוטט או חדש, נסו לזהות את סימני האזהרה ולמדו להתנהל בצורה אחראית שלא תפגע באף אחד".

סימני ההרחקה הם הסימנים שבעזרתם הכלב מבקש בשפתו מרחב ואינו מראה רצון לתקשר.

מאלפת הכלבים מיכל אבידור. באדיבות המצולמים
כלבים שנחשפו כגורים לחיים עצמם, יהיו פחות מפוחדים ויסבלו מפחות בעיות התנהגות. מאלפת הכלבים מיכל אבידור/באדיבות המצולמים

סימן ראשון: הימנעות

הכלב נמנע מתקשורת? אינו מתקרב? מסיט את מבטו בחוסר עניין? נשאר עם פה סגור?

לא, הכלב לא ביישן! הוא נמנע מתקשורת מסיבותיו שלו. "זה לא סימן אזהרה, אבל זה בהחלט סימן שהכלב מנסה להרחיק את העומד מולו ונמנע מעימות", מסבירה אבידור, "זה הסימן הראשון עבורנו להאט ואולי לעצור את ניסיון התקשורת שלנו איתו. התנשפויות כבדות וריור מוגבר שאינם קשורים לחום, יכולים להעיד על לחץ וחרדה גבוהים מצד הכלב. כלב חרד יראה לנו שפת גוף שפופה, זנב בין הרגלים וגם חלק מסימני ההימנעות או כולם".

עוד באותו נושא

לטיול יצאנו: חמישה טיפים לטיולים עם הכלבים שלכם

לכתבה המלאה
כלב שפוף ועצוב. ShutterStock
הכלב נמנע מתקשורת? דברו בטון נעים ומרגיע ואל תלחיצו אותו עם צעצועים מצפצפים/ShutterStock

מה לעשות? "אם אתם רוצים לגשת בצורה נכונה ולבנות קשר עם כלב לחוץ, חשוב להתנהל איתו לאט לאט ובסבלנות" מדגישה אבידור. "תנו לכלב חששן לגשת אליכם, הנמיכו והקטינו את גופכם - מעבר לישיבה או אפילו שכיבה - אל תיצרו קשר עין או מגע ישיר, תנו לו את הזמן והמרחב. דברו בטון נעים ומרגיע ואל תלחיצו אותו עם צעצועים מצפצפים ושאר הפתעות. כלב לחוץ לא יאכל. כשהכלב מתחיל להשתחרר ולהרגיש יותר בנוח, הוא יתחיל גם לאכול. אין צורך ללטף בכוח כלב המראה סימני הימנעות".

סימן שני: חשיפת השיניים

סימן זה בדרך כלל יגיע לאחר שהתעלמנו מהסימנים המקדימים. לא כל חשיפת שיניים בהכרח תוביל לנשיכה או לריב עם כלב אחר. יש אפילו כלבים שלמדו "לחייך" תמורת קצת תשומת לב.

"חשיפת שיניים בין כלבים גם יכולה לבוא ממקום של חינוך מצד האם או מצד כלב דומיננטי יותר. תמיד כדאי לקרוא את התמונה המלאה", אומרת אבידור, "שימו לב, כלב דומיננטי ותוקפן שרוצה לתקוף, יגדיל את עצמו, ירים זנב גבוה, יפנה ראש, חזה ואוזניים קדימה. הוא כנראה ינבח או יגרגר ויחתור למגע. זה נכון לכל כלב מכל גודל, מצ'יוואווה ועד לדני ענק. חשוב לציין שכלב שלוקה בחוסר תקשורת, או שיש התנהלות לא נכונה של הבעלים, יוותר על שלב חשיפת השיניים ו/או הגרגור ויינשך ללא סימן אזהרה נוסף".

כלב נושך. ShutterStock
הכלב חושף שיניים? להתרחק ולהימנע מכל סוג של תקשורת איתו/ShutterStock

מה לעשות? כמובן שתמיד יש לשים לב לסימנים המקדימים וללמוד את הכלב. חשוב להבין מה הגורם לחשיפת השיניים - סטרס, כאב, או חינוך לקוי. "יש להתנהל שונה בכל אחת מהסיטואציות", אומרת אבידור, "ובכל מקרה ברוב המקרים תידרש עבודה התנהגותית עם הכלב על ידי איש מקצוע דוגמת מאלף או מטפל התנהגותי. כלב שחושף עלינו שיניים ונוהם, ולא משנה מה הסיבה, יצטרך לעבור "סדרת חינוך מחדש", משום שמדובר בבעיית התנהגות חמורה. טיפול התנהגותי וחינוך מחדש, זו עבודה ארוכה ומאתגרת, הן לכלב והן לבעלים, וכדאי להצטייד בהרבה סבלנות ולהתכונן לעבודה עם הכלב".

מיכל אבידור - אימון כלבים ואנשים

  • עוד באותו נושא:
  • כלבים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully