וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקחת חיית מחמד חדשה? הנה מה שחובה לדעת

בשיתוף MSD Animal Health

28.10.2020 / 11:51

אימוץ של כלב או חתול מביא עמו לא מעט תהיות ושאלות. הווטרינרית סתוית כהן עונה ומסבירה מתי כדאי להגיע, מה חשוב לדעת על אוכל וחיסונים ואיך נמנעים מפרעושים וקרציות

אישה וחתול. ShutterStock
מאיפה מתחילים?/ShutterStock

חיכיתם זמן רב לרגע המשמח הזה והוא הגיע: מצאתם את חיית המחמד שאתם רוצים ואתם מוכנים להכניס אותה אליכם הביתה, אלא שכמו כולם, גם לכם כנראה יש לא מעט שאלות, בטח אם זו הפעם הראשונה בה אתם מביאים כלב או חתול. הווטרינרית סתוית כהן עוזרת לנו עם השאלות שכדאי לשאול כמה שיותר מוקדם.

מתי להגיע לווטרינר בפעם הראשונה?

אני חושבת שעוד לפני שמכניסים את חיית המחמד הביתה כדאי לבוא, כדי לא להכניס פרעושים, קרציות או תולעים. על כל אחד כזה שאנחנו מצליחים לראות לבד, יש עוד שמסתובבים על או ליד הכלב והחתול. אנחנו לא מחסנים את החיות בביקור הראשון, רק עושים בדיקה כללית כדי לראות שהם בריאים ושאין להם פרעושים וקרציות. לפעמים יש וירוסים עם זמן דגירה, אז מחכים קצת כדי לתת את החיסון, אבל אני ממליצה לעשות בדיקה כללית לפגמים מולדים שונים וכאמור, את הטיפול בטפילים. שהחיה תהיה כמה שיותר נקייה מלכתחילה.

אז מתי כן ניתן את החיסונים?

בעבר אמרו לא להוציא את חיית המחמד מהבית עד שמסיימים את חיסוני המשושה, אותם עושים בכל כמה שבועות עד גיל ארבעה חודשים. כל כשלושה שבועות אנחנו מחסנים, בתקווה לתפוס חלון הזדמנויות בו החומר לא ינוטרל על ידי הנוגדנים האימהיים שנותרו בחיה שלנו ובנוסף, שהמערכת החיסונית של הגור תפתח נוגדנים משלה. אבל היום כבר לא שומרים את הגורים בבועה לכמה חודשים, כי אם הם לא נחשפים בגיל צעיר לרעש, אנשים וכו', מתפתחות אחר כך בעיות אחרות. אז הגישה היא לחשוף, אבל במינימום סכנה. אחרי חודשיים בערך, אחרי החיסון השני, על הידיים ובמקומות נקיים עם מינימום צואת כלבים. לא בדשא עמוק או גינות כלבים למשל. עם חתולים הרבה יותר פשוט, כי הם לא יוצאים מהבית. הגישה לגבי החיסונים שלהם דומה.

גור כלב פאג - גיף. ShutterStock
מתי נחסן לראשונה?/ShutterStock

איזו תזונה אני רוצה לתת לחיית המחמד שלי?

אני תמיד בעד אוכל איכותי. כשקונים איכותי, זה אולי קצת יותר יקר, אבל כמויות ההאכלה נמוכות יותר אז זה מתאזן, כי השק מחזיק יותר זמן. צריך להתאים את המזון לכלב או החתול לפי גודלו. למשל, מזון לכלבים קטנים בא עם גרגירים ולגדולים יש מזון שעוזר לפרקים. הגישה היום היא להתחיל לתמוך בפרקים כמה שיותר ולא לחכות שיתחילו להזדקן ולצלוע.

אני ממליצה על מזון רפואי, כי יש מחקרים שתומכים בזה ובנוסף, חוקי האצבע הם שהרכיב העיקרי של המזון יהיה בשר ולא קמח בשר, ושיהיה היגיון בין כמויות ההאכלה לכמויות הצואה. אם אוכלים מעט והצואה נמוכה, זה טוב. אל תשכחו גם להחליף מזון בהדרגתיות ולא בבת אחת, כי זה גורם לשלשולים וכדאי להימנע מכל מיני תוספים שיש בבית ולתת רק את המזון המיועד. בניגוד לכלבים, חתולים מנשנשים לאורך כל היום. כן צריך לזכור להחליף להם מים כל יום.

איך נילחם בפרעושים כבר מההתחלה?

קיים מגוון של טיפולים להדברת פרעושים וקרציות. אחד הטיפולים המתקדמים הקיימים כיום בשוק ומגיע בטבליות ובטיפות מתאים גם לגורים. לגורים נותנים טבלית אחת בחודש עד שהמשקל שלהם מתייצב, ואז פעם בשלושה חודשים. זה כמו ממתק לחיות וזה הורג את הפרעושים מהר, אז אין דור צאצאים. רק צריך להקפיד לעשות את זה בזמן.

הכי מומלץ להתייעץ עם הווטרינר המטפל איזה סוג של טיפול הכי מתאים לגורים.

מה עוד כדאי לעשות?

עיקור. גם כדי להפחית את אוכלוסיית בעלי החיים המורדמים והמשוטטים וגם כי זה טוב חברתית, סביבתית ובריאותית. כלבות לא מעוקרות עלולות לסבול מגידולי עטין ודלקות רחם ואצל הזכרים, כשאין אשכים וטסטוסטרון, נמנעת הגדלה של הפרוסטטה שיכולה להיות בעייתית. חתולה לא מעוקרת תשגע את הבעלים ביללות ורצון לברוח וחתול לא מסורס יסמן את הבית בשתן. לא מומלץ לנסות.

עכשיו, כשאתם יודעים מה לשאול כבר כשלוקחים חיית מחמד ומתי להגיע לווטרינר, חשוב שגם תגנו עליו מפני פרעושים וקרציות לטווח ארוך ותשמרו את חיית המחמד החדשה שלכם, ואתכם, בטוחים ומרוצים.

שירות לציבור. מוגש בחסות חברת אינטרווט ישראל בע"מ

מערכת וואלה, בשיתוף MSD Animal Health
  • עוד באותו נושא:
  • חיית מחמד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully