וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זו אולי הסכנה הכי גדולה שיכולה להיות לכלב שלכם, ואפילו לכם

בשיתוף MSD Animal Health

1.10.2020 / 11:58

פרעושים וקרציות. כל אחד שיש לו בבית חתול או כלב שמע עליהם, חושש מהם וכנראה, לא ממש בטוח מה הם ומדוע הם מסוכנים כל כך, לחיות המחמד שלנו ואפילו לנו. אז כדי שתכירו את הסכנות ותדעו כיצד לטפל בהן, פנינו לווטרינר ד"ר גיורא היימן

בדיקת פרעושים לכלב. ShutterStock
שימרו על החיות שלכם, שימרו על עצמכם. כלב עובר בדיקת פרעושים/ShutterStock

פרעושים וקרציות. כל אחד שיש לו בבית חתול או כלב שמע עליהם, חושש מהם וכנראה, לא ממש בטוח מה הם ומדוע הם מסוכנים כל כך, לחיות המחמד שלנו ואפילו לנו. אז כדי שתכירו את הסכנות ותדעו כיצד לטפל בהן, פנינו לווטרינר ד"ר גיורא היימן לקבל כמה תשובות והסברים.

ראשית, מהם בעצם פרעושים וקרציות?

הפרעושים הם בעצם חרקים, כמו ג'וקים ופרפרים. לעומתם הקרצייה היא קרובת משפחה לעכבישים ולעקרבים. אני בטוח שעכשיו כולנו אוהבים אותם יותר.

ומה ההבדל ביניהם בכל הקשור למגע עם חיות מחמד?

הפרעוש רץ, קופץ ומשתולל וחוגג על גוף החיה, וגם עובר מחיה לחיה. ביצי הפרעושים נופלות לרצפה ומתפתחות באזור המחיה. הקרציות עולות בעצלתיים על הגוף, מחפשות כפל עור, מקום מסתור כמו בין האצבעות, מתחת לזנב או מאחורי האוזניים ונאחזות שם. הן לא זזות ממקומן עד שהן מתמלאות בדם. ליד הקרצייה הנקבה לרוב יהיה גם זכר שתפקידו להשלים את מעגל הרבייה. ברגע שהקרצייה מתמלאת בדם, היא נופלת מהחיה ומחפשת מקום להטיל בו את הביצים.

לאילו בעיות פרעושים וקרציות גורמים?

שני היצורים המדוברים הם טפילים של כל בעלי הדם החם, כולל יונקים ועופות. הם ניזונים מהדם של הכלבים והחתולים שלנו, ולפעמים גם מהדם שלנו. הדבר גורם לערב רב של בעיות כמו גירוד, אדמומיות, דלקות עור, זיהום מקומי ואף למחלות קשות. אחד הסימנים המובהקים שאנו רואים על הכלבים שלנו הוא מעגל שלא נגמר של גירוד, פצעים ושוב גירוד. בנוסף, יכולות להתפתח אלרגיות לחומרים שהטפילים מכניסים לגוף של החיות ושלנו. כאשר הפרעוש פוצע את החיה כדי למצוץ דם, הוא מחדיר בין היתר חומר מאלחש כדי שהפציעה לא תורגש. החומר הזה יכול לגרום לאלרגיות ומכאן הדרך לכלב או חתול עצבניים, מתגרדים, עם ריח לא טוב, דלקות, קשקשים ופצעים תהיה קצרה. הקרצייה פשוט מחדירה גורמי מחלה קשים.

חתול סובל מפרעושים. ShutterStock
חתול סובל מפרעושים/ShutterStock

איך הם תוקפים את החיות?

הפרעוש פוצע את החיה מספר רב של פעמים, בכל פעם שהוא רוצה לאכול הוא עוקץ, מחדיר חומר מאלחש מקומי ומוצץ דם. הקרצייה פוצעת פעם פעמיים לכל היותר ומחדירה באופן שוטף חומר מונע קרישה כך שהיא תוכל להמשיך ולמצוץ דם לפרק זמן ארוך. הפרעוש לא מתבייש ועובר מכלב לכלב. הקרצייה לעומת זאת עולה על כלב מוצצת את כל כמות הדם שהיא זקוקה לה כדי לחיות ולהאכיל את הצאצאים ואז נושרת ממנו. שלא כמו הפרעוש, הקרצייה אינה גורמת לגירוד. היא כאילו לא "מפריעה", לא קיימת ולא נראית.

אבל שניהם, הפרעוש והקרצייה, אחראיים על העברת מחלות ויראליות וחיידקיות שעלולות לסכן את החיות. לדוגמא קדחת הקרציות בכלבים מיקופלסמה בחתולים. שמות מפוצצים למחלות מסוכנות. הפרעוש יכול להיות גם פונדקאי ביניים של תולעים. כשהכלב או החתול מלקקים את עצמם, הם בולעים לעיתים פרעושים. אלה "נתקעים" במערכת העיכול והגלמים שחבויים בגוף הפרעוש יוצאים, מתפתחים לתולעים צעירות שנצמדות לדופן המעי ו"אוכלות" את החיה שלנו מבפנים. הדבר יכול להוביל לחסימה חלקית או מלאה של המעי ועוד צרות, בעיקר בקרב גורים.

כיצד נתמודד עם פרעושים וקרציות?

קחו לדוגמה את קדחת הקרציות. כדי להעביר את הטפיל הזה, הקרצייה צריכה להיות מחוברת לגוף הכלב או החתול לפחות 8 שעות. לכן, חומר שקוטל את הקרצייה תוך שעה-שעתיים זה מעולה! אותו דבר לגבי פרעושים. חומר כזה עוזר למנוע התפתחות של אלרגיות והידבקות במחלות.

קדחת הקרציות לא מדבקת בני אדם, אבל אם הקרצייה עולה עלינו, היא עלולה להעביר גורמי מחלה אחרים שכן יפגעו בנו. לדוגמא, חיידקי ריקציה שאחראים בין היתר לגרימת קדחת הבהרות הידועה גם בשם "טיפוס הבהרות". מחלה שעלולה להיות קטלנית.

בגדול, הדרך להיפטר מפרעושים וקרציות היא:

א. לגור באלסקה, שם הקור עושה את העבודה

ב. לבדוק את החיות שלנו באופן יומיומי מכף רגל ועד ראש

ג. להשתמש בחומר הטוב ביותר שניתן למצוא שקוטל אותן. יש היום טיפולים מאוד מתקדמים והחוכמה היא להשתמש בחומר שקוטל במהרה, לא רעיל לבני אדם או חיות ואין לו תופעות לוואי. כך הכלבים והחתולים מוגנים, וגם אנחנו.

אז כיוון שלאלסקה לא נעבור בקרוב, ולבדוק את החיה בכל יום זה גם לא ממש ריאלי, הפתרון הנכון הוא ללא ספק טיפול. אנא פנו לווטרינרים שלכם והתייעצו איתם איך לספק לחיות המחמד שלכם הגנה לטווח ארוך מפני פרעושים וקרציות. כך תשמרו גם עליהם, וגם על עצמכם.

שירות לציבור. מוגש בחסות חברת אינטרווט ישראל בע"מ

מערכת וואלה!, בשיתוף MSD Animal Health

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully