וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכלב משתעל כל הלילה? חשוב שתדעו מה הבעיה

בשיתוף MSD Animal Health

עודכן לאחרונה: 26.12.2022 / 9:06

שעלת מכלאות, למרות שמה המבלבל, היא מחלה שהכלבים שלנו יכולים להידבק בה כמעט בכל מקום. איך שומרים עליהם, איזה מיתוסים חשוב לנפץ בנושא ומה עושים במקרה שהכלב שלנו נדבק? הווטרינר ד"ר עופר שביט עוזר לנו להבין

לצערו של כל בעלים של כלב/ה, הוא או היא מכירים את הרגע הזה - חיית המחמד שלנו מתחילה להרגיש לא טוב ואנחנו מוצאים את עצמנו די אובדי עצות. מן הסתם, אי אפשר לשאול את הכלבים שלנו מה מפריע להם והניחושים מיד מתחילים ואחריהם, הטלפון הדחוף לווטרינר.

אחת המחלות המתסכלות ביותר שכלבים והבעלים שלהם נאלצים להתמודד עמה היא שעלת מכלאות, אז כדי להבין מהי בדיוק, איך נשמרים מפניה ואילו מיתוסים חשוב להפריך לגביה, נעזרנו בווטרינר ד"ר עופר שביט, שענה על כמה שאלות חשובות.

ראשית, מהי שעלת מכלאות?

שעלת מכלאות היא דלקת של מערכת הנשימה העליונה והיא נגרמת על ידי מגוון וירוסים וחיידק. החיידק הוא הגורם הנפוץ ביותר וגם האלים יותר. ברוב מכריע של המקרים של שעלת מכלאות בישראל, מוצאים את החיידק אצל הכלב. מבחינת ההשפעה על הגוף של הכלב, שעלת מכלאות מזכירה מאוד שפעת של בני אדם.

איך ואיפה נדבקים בשעלת מכלאות? רק במכלאות?

ממש לא. בדיוק כמו עם שפעת, כאשר ילד אחד חולה מגיע לכיתה סגורה, משתעל ומתעטש ומדביק את כולם, ככה כלבים היו נוטים להידבק במכלאות, שם המחלה הייתה מדלגת במהרה מכלוב לכלוב. לכן היא קיבלה את הכינוי הזה, אבל אפשר להידבק בה בכל מקום.

פעם, הגלים המרכזיים באמת היו אחרי החגים (ראש השנה וסוכות) ואחרי פסח, כשהמון אנשים היו נוסעים לחו"ל ומשאירים את הכלבים בכלביות, ואז מספיק כלב אחד לא מחוסן וחולה שהיה מדביק את כל האחרים. אלא שמאז הקורונה יש שעלת כל הזמן, כי אנשים מבלים יותר בגינות כלבים כנראה.

כלבים נדבקים בשעלת מכלאות גם בתערוכות, שיעורי אילוף, דוגי-סיטר, מרפאות, מספרות ואפילו בהליכה ברחוב. הם יכולים להידבק גם מצלחות אוכל או משחקים שהם שמים בפה. ממש לא רק במכלאות, למרות השם המבלבל. המספרים צמחו משמעותית ולכן חשוב לתת דגש על המחלה הזו, שתוקפת לכל אורך השנה.

כלב חולה. ShutterStock
הכלב משתעל? גשו לווטרינר/ShutterStock

מה התסמינים של שעלת מכלאות?

נוצר שיעול יבש ונוראי אצל הכלב. הוא מתקשה לנשום ונשמע לנו מאוד רע. הוא לא מאבד תיאבון, אבל ההרגשה שלו על הפנים ושל הבעלים - בהתאם. כל הזמן אני מקבלים טלפונים באמצע הלילה שהכלב בלע משהו ולא יכול לנשום וברור לי מיד שזה לא המצב, אלא הוא נדבק בשעלת.

בדרך כלל, שעלת מכלאות נמשכת 4-5 ימים וברגע שמתחילים לתת לכלב אנטיביוטיקה, זה יורד לאט לאט, אבל זה עלול להתפתח גם לדלקת ריאות או מחלות מסכנות חיים. בעיה נוספת היא שרוב השיעול מתרחש בלילה, אז ממש מדובר בכמה ימים בלי שינה, לכלב ולבעלים.

בדיוק כמו בשפעת, רוב החולים שמראים תסמינים הם ברמה קלה ומתגברים על זה יחסית במהרה, אבל לפעמים יש מקרים שהופכים לבעייתיים יותר, בעיקר אצל גורים או כלבים מבוגרים. בכל מקרה, ההמלצה היא לתת לכלבים את החיסון.

כמה זמן המחלה עדיין מדבקת אחרי שהשיעול נעלם?

הכלב יכול להמשיך להפריש את המחלה במשך זמן ממושך מאוד, אפילו מעל חצי שנה, גם אחרי שהוא כבר לא משתעל. כיוון שבידוד ממושך כל כך של כלב, כדי שלא ידביק את האחרים, הוא לא ריאלי או ישים, המחלה ממשיכה לעבור הלאה.

האם חיסון המשושה המוכר לנו עוזר גם נגד שעלת מכלאות?

חיסון המשושה לא נותן כיסוי לשעלת. בחיסון השעלת קיים הגורם החיידקי שלא קיים במשושה וכאמור, הוא הגורם העיקרי והאלים. החיסון גם ניתן כתרסיס לתוך האף של הכלב, במטרה לספק הגנה מקומית טובה במקום ממנו הווירוסים והחיידק חודרים לו לגוף - קנה הנשימה. כלב שחלה אינו מוגן מפני המחלה.

אז אם גם הכלב שלכם משתעל בכבדות לפתע, דעו שייתכן מאוד שהוא נדבק בשעלת מכלאות (כן, גם אם הוא לא היה במכלאה לאחרונה). במקרה כזה, תגיעו איתו בהקדם לווטרינר ובכל מקרה, זכרו - עדיף לחסן מראש ולספק לו את ההגנות שהוא זקוק להם. לטובתכם וכמובן, לטובתו.

בשיתוף MSD Animal Health
  • עוד באותו נושא:
  • כלב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully